Direktlänk till inlägg 30 maj 2015

Hoppträning

Av Nina - 30 maj 2015 18:42

Hoppträningen igår kändes faktiskt lite sådär.. Vet inte om Molly har kommit in i någon brunstperiod, men i så fall har den pågått väldigt länge, eller är bara väldigt oregelbunden. På träningen igår spände hon sig, på exakt samma ställe som förra träningen. Spelade ingen roll om jag kom på hindret eller red på spåret (fast något mer spänd mot hindret tror jag). Hemma har hon varit lite tråkig i hagen, har inte velat bli fångad. Inte så att hon springer iväg  i världens fart (inte när jag ska hämta henne i alla fall) men går undan så man får gå efter och allmänt lite "tråkig"..


Men åter till träningen igår... Spänd och just där vi ställt en kombination med två steg i mellan. Kombinationer är inte vår grej heller. Hon är kortgalopperad och har väldigt lätt för att klämma in ett steg extra och speciellt när hon är spänd. När hon är spänd och jag känner det och ska rida i mot en kombination blir jag lite mesig, krokar inte i som jag borde för att jag tycker det är lite "obehagligt" och fegisrider vilket inte blir något bra resultat. När vi hoppade fram på hindren i kombinationen, som enkelhinder, spände hon sig så mycket en gång över oxern, snubblade till lite samtidigt och blev lite rädd och tog ett stort skutt upp i luften så jag va nära på att känna på underlaget.. Träningen igår för våran del blev att trimma på bana för att få upp ett flyt och få en bra känsla och när vi hade skuttat runt en banan på 80 där kombinationen ingick och det kändes bra så nöjde jag mig. Man ska alltid sluta när det känns som bäst för att ta med sig en bra upplevelse till nästa gång.


Vi har ju inte ridit så många träningar och inte hoppat så jättemånga hela banor än, efter att jag fick barn. Så jag känner kanske lite att vi får ta en sak i taget och att jag inte ska ha för höga krav på oss nu i "början" det tar ju faktiskt ett tag innan man kommer tillbaka där man va efter ett uppehåll. I nuläget känner jag att 80 är en bra banhöjd för oss. Tror absolut vi klarar av att hoppa högre, men det är inte det som är själva grejen. För mig är känslan väldigt viktig - viktigast av allt faktiskt. För finns det ingen känsla så kan man inte prestera sitt bästa.



 




Kram Nina


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 23 augusti 2015 09:23

Igår hade jag bokat in en hoppträning för Ina hemma hos henne. Det har ju blivit en del dressyr nu, så ska jag vara ärlig så kände jag mig ganska ringrostig! MEN det gick så otroligt bra! Känslan som jag kände igår va mycket länge sedan jag kände. De...

Av Nina - 20 augusti 2015 15:46

"Sommaren är kort, det mesta regnar bort" Den texten stämmer in ganska bra på den här sommaren. Nu när det snart är höst (man får väl ändå säga att september är första höst-månaden) så kommer i stället sommarvärmen. Men bättre sent än aldrig.   ...

Av Nina - 15 augusti 2015 16:00


Efter två SKIT-dagar i sadeln rent ut sagt, där ridpassen mer liknat dragkamp än dressyr åkte vi idag på tävling och sprang Lätt B:1 programmet i Knivberga. En nystartad liten förening mellan Norrköping och Finspång.   I och med att ridningen hem...

Av Nina - 11 augusti 2015 12:07

Nu har jag anmält mig och Molly till Knivbergas lokala dressyrtävling i helgen! Det blir samma program som förra helgen, Lätt B:1 och jag känner mig riktigt taggad! Red igenom programmet hemma igår kväll och Molly kändes toppen!            ...

Av Nina - 8 augusti 2015 16:22

Idag blev det en liten PR och debut för Lätt B:1 programmet. Molly och jag har ju tidigare ridit Lätt C:1 och Lätt C:2 med bra resultat, så nu tänkte jag att det va dags att vi tog ett litet steg upp. Tycker även att vi har ridit ihop oss mycket bra....

Ovido - Quiz & Flashcards